Krampus; julemandens onde modpol

Højtiden er over os, hvilket betyder røde og grønne farver, hyggeligt belyste stræder, gløgg og velduftende grantræer. Men denne søde tid gemmer også på en anden fortælling. En fortælling om lyden af klove og raslende lænker. Det er Krampus, der er kommet for at straffe de uartige børn.

0_7cF-DHWx5qBU-p4b

(Tjek lige barnets ansigtsudtryk. “Uhm… could you NOT?”)

Krampus hører især Alperne til. Navnlig Østrig og Bayern har dyrket traditionen.

I folketroen er den antropomorfe skikkelse halv ged, halv dæmon. Vi kender typen.

Hvor Julemanden i dag synes at kunne tilgive det meste som en sand Børnenes Jesus, belønnede Europas Sankt Nikolaus i 1600-tallet kun de artige og velopdrættede børn. Og de syndige børn havde noget værre i vente end en jul uden gaver. De kunne se frem til en tur i Krampus’ sæk, hvor de dernæst enten ville blive druknet, slæbt op i et træ for at blive ædt eller simpelthen blive slæbt med ned til Helvede. Glædelig jul, kiddo.

Hornede væsener kan du stort set finde i alle traditioner og mytologier. Der er f.eks. en gut i den kristne tradition, der blandt andet kaldes Satan. Han kan også godt lide at være en slem karl.

bfb066159eb337610659352c6c91eb24

(‘Heaven and Hell’ af Master of Avicenna, o. 1432)

Også i den keltiske tradition finder man en hornet gud: Cernunnos, der bl.a. knytter sig til fertilitet – men også underverdenen.

Gundestrupkedlen-_00054_(cropped)

(Gundestrupkarret o. år 1, fundet i Vesthimmerland i 1891, i dag udstillet på Nationalmuseet.)

Det er ikke nogen original tanke, at en skikkelse som Djævelen er resultatet af synkretismen mellem kristendommen og de forskellige hedenske traditioner, den har måtte forholde sig til, som den fik møvet sig op gennem Europa. Lige sådan er en figur som Krampus også en blanding af et førkristent forestillingsunivers og de kristne rammer hvori myten vandt frem.

Lænkerne som man forestillede sig at Krampus bar, menes at symbolisere den kristne binding af Djævelen. Men dét birkeris, Ruten, som Krampus piskede børnene med, menes at måtte være af hedensk oprindelse, da birkeris bl.a. har været forbundet med overgangsritualer.

Den 6. december er det Sankt Nikolaus Dag, og aftenen før må desværre tilhøre Krampus, der benytter aftenen til at gå på jagt efter de utidige børn. Denne aften kaldes Krampusnacht.

Det var dog ikke fordi, at Krampus ingen gaver gav overhovedet. Han efterlod sig gerne et par kulstykker. Jeg forestiller mig, at kulstykkerne fungerede som budskab til de sørgende forældre om hvor deres barn var blevet af.

220px-Krampus_1900s_4

Hvad vil du helst have – julegaver eller blive ædt af den behårede gededæmon med Gene Simmons-tungen? Øhm..

Det er tydeligt at Krampus har fungeret som en påmindelse om at opføre sig ordentligt. Ja, fortællingen om Sankt Nikolaus og Krampus har tydeligvis været en art “Himmelen eller Helvede: du bestemmer selv” for børn. Forestil dig rædslen i børnenes ansigter d. 5. december i det 17. århundrede, når lyden af tilfældige vognes hestehove ude fra gaden nåede deres ører.

Men måske har det ikke været udelukkende rædsel at høre fortællingen om Krampus. Vi mennesker har jo en vis tendens til at nyde spøgelseshistorier og deslignende.

il_fullxfull.401386545_s03d_1024x1024

Siden 1800-tallet har man i det alpine Europa sendt de såkaldte Krampuskarten til hinanden, hvilket vidner om en vis frydefuld uhygge forbundet med Krampus.

Da Østrig i 1930’erne var under fascistisk styre blev Krampus forbudt, da man mente at han var forbundet med uskikkelige ting som synd, anti-kristenhed og… socialdemokrater. (Jeg vil dog mene at socialdemokraternes DF-efterligning gør dem værre end en børnestjælende gededæmon.) Og i 1950’erne blev der udgivet pamfletter omhandlende at Krampus var “en ond mand”.

Men i slutningen af det tyvende århundrede blev Krampustraditionen atter vakt til live, og i dag fejres den uhyggelige juledæmon årligt i stor stil, bl.a. i den berømte Krampusparade i Salzburg, hvor folk iklæder sig flotte og uhyggelige kostumer.

Obertauern_Krampuslauf_2014_-8_webf-krampus-a-20171209-870x586zdar-nad-sazavou-krampus-pochod-cert-16_galerie-980

(Jeg har høfligt informeret min kæreste om, at vi skal til Østrig næste december.)

Udover parader og kostumer har Krampus også gjort sit indtog i slikverdenen. En verden man som monster får lov at træde ind i, når man har opnået en vis kultstatus. And I am here for it.

milka_krampus_chocolates_3-packkrampus-candy-canes_900xmanner_nikolo__krampusphoto-21-1024x768

Og selvfølgelig er Krampus heller ikke gået Hollywoods næse forbi, og blandt mange b-film, kan den noget dyrere Krampus (2015) nævnes som værende et kig værd.

20181203_162347

 

Fra opdragelsesmonster til chokolade,

jeg ønsker jer alle en glædelig Krampusnacht d. 5. december.

 

Maja

1910postcard-KrampusValentine

One thought on “Krampus; julemandens onde modpol

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s